Zóny jsou nutnost

O parkování na Čerňáku a v Hloubětíně se diskutuje léta a skutek utek. Není totiž vůle v zastupitelstvu udělat razantní krok – zavést parkovací zóny. Může si říkat kdo chce co chce, ale bez nich si neškrtneme. Zejména kolem stanic metra je parkování pro místní peklo. Nová parkovací místa v sídlišti nevzniknou – prostě není kde. 

V posledních letech bylo realizováno vše, co šlo. Na Ocelkově vzniklo přes 400 nových parkovacích míst, na Kolbenově přes šedesát – obě lokality by byly i při parkovacích zónách zdarma. Stejně tak nové parkoviště u točny na Lehovci. Mírnou nadějí pro dolní Černý Most je vybudovaný, ale dosud neotevřený, parkovací dům u Plechárny

Musíme dostat auta z ulic do garáží a P+R parkovacího domu

Nový parkovací dům P+R na Černém Mostě s 800 parkovacími místy byl otevřen v loňském roce a může pobrat všechny mimopražské, kteří teď parkují po Čtrnáctce. Parkovací místa na Chlumecké umožní uvolnit současné P+R na Rajské zahradě tak, aby toto parkoviště sloužilo místním ze Čtrnáctky. Důležité je také začít využívat garáže stávajících bytových domů, které jsou leckteré prázdné, či využívána jako skladiště. Parkování na ulici je nyní levnější a jednodušší.

Tohle všechno začne ale fungovat jen když parkování bude regulováno – zavedou se modré a smíšené zóny. Tohle tvrdím mnoho let, jsou připraveny potřebné studie a návrhy ale vždycky se nějaká politická strana v koalici lekne a vše je zameteno pod koberec.

Jediná městská část v okolí bez zón

Jsme teď už jediná městská část v okolí, která zóny nemá a tím pádem všichni dojíždějící parkují u nás. Nové zastupitelstvo musí být odvážnější než to minulé.

Všichni se těšíme na novou stanici vlaku a lávku Rajská zahrada – tím se ale zároveň razantně zhorší parkování na Hutích v dosud klidné Borské. Hutě se nejspíš stanou lukrativním parkováním pro všechny, kdo přijíždějí na metro od Satalic.

Parkovací zóny nezaručí parkovací místo

Parkovací zóny nezaručí parkovací místo. To opravdu ne. Ale za cenu necelého jednoho kafe měsíčně se výrazně zvýší šance zaparkovat svoje první auto blízko vchodu kde bydlím. Lidi totiž konečně začnou víc využívat svoje parkovací místa, garáže, hlídaná parkoviště. Je to změna zvyku, ale nutná. 

Zóny bez výše uvedeného by neměly smysl. Nyní se konečně potkávají léta příprav – P+R parkovací dům ČM, Parkovací dům Bryksova, nová pakovací  místa na Kolbenově, Ocelkově, Chlumecké a točně Lehovec. Parkovací místa jsme v posledních letech vybudovali už skutečně všude, kde to šlo. Možná ještě někde pár přibude, ale na Čtrnáctce jsme na doraz. Zavedením parkovacích zón zmizí i zaparkované dodávky – odsunou se na volná místa Ocelkově nebo Kolbenově.

Jak je to s návštěvami?

A co když bude chtít přijet babička na návštěvu/ řemeslník mi opravit pračku? Každý majitel parkovacího oprávnění si může zakoupit kredit při ceně 10 Kč/hodinu, který může operativně přidělit své návštěvě – ať už jde o příbuzné, přátele či řemeslníka. 

Pro dojíždění v rámci Prahy 14 – děti do škol nákupy a další budou k dispozici samozřejmě i K+R  (tedy parkování na chvilku), či parkoviště přímo u objektů.

Jaké jsou poplatky?

Poplatek 600 Kč/rok za jednu parkovací podoblast, resp 1200 Kč/rok za všechny zóny na celou Prahu 14, je minimální a pokrývá stěží náklady na jejich provoz. Rozhodně to není zásadní zdroj příjmu pro městskou část.

Kolik se platí jinde se můžete podívat tady

A co pokuty za parkování?

Co se týče pokut za parkování od městské policie – zklamu vás v tom, že v Praze Městská policie  nespadá pod starostu ale přímo pod primátora. Takže Čtrnáctka městskou policii neřídí, ani neovlivňuje, ta jede podle celopražských vyhlášek. Dle mých letitých zkušeností se snaží vyjít vcelku lidsky místním vstříc. Problém jsou zejména obyvatelé sami sobě – většina pokut na sídlišti jde na udání souseda, že někdo parkuje kde nemá, ne z podnětu policisty. 

Zkrátka a dobře, parkovací zóny jsou na Praze 14 nutnost. Nejsou spásou ale přináší daleko lepší šanci zaparkovat. Bohužel ale také při omezeních, kterým se  nejde vyhnout.